Ako malo bolje pogledamo, na svakom većem parkingu se mogu primetiti masne crne naslage koje su nastale curenjem ulja iz parkiranih automobila. Curenje ulja iz turbine svakako nije retka pojava, i uglavnom se dešava na vozilima koja iza sebe imaju po nekoliko desetina hiljada pređenih kilometara. S obzirom da je motorno ulje presudno za pravilan i dugovečan rad motora, uvek treba voditi računa da u svakom trenutku postoji dovoljna količina mazivnog sredstva.
Curenje ulja može biti prava noćna mora, ali i sasvim bezazlen problem. Masni tragovi ulja ispod automobila mogu se mogu pojaviti neposredno nakon promene ulja u servisu, a često je uzrok uzrok tome neoprezni mehaničar koji je bez adekvatnog levka dosipao ulje u otvor na poklopcu ventila. Dakle, nije svaka pojava ulja razlog za paniku. Iako uvek izgleda kao veliki problem, u većini slučajeva crni trag ulja na motoru ili ispod motora je vrlo lako otkloniti, dok, naravno, pod nekim okolnostima, nemarnost i zanemarivanje ovih simptoma može pogoršati problem, pa čak i uništiti motor.
Uloga motornog ulja
Motorno ulje, kao i svako drugo mazivo, služi kao sredstvo koje se nalazi između dve površine kinetičkog para koje se kreću jedna u odnosu na drugu. Zadatak motornog ulja je da spreči direktni dodir tih međusobno uparenih površina i da na taj način smanji trenje i njihovo trošenje. Takođe, uljem se može hladiti, sprečavati korozija, a može se smanjiti i buka ležajeva.
Motor svakog automobila opremljen je sistemom podmazivanja koji je pod pritiskom, sa kružnim tokom ulja. Njega pokreće zupčasta pumpa koja je smeštena u koritu motora, tj. karteru. Motorno ulje zatim prolazi kroz filter, gde mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci sagorevanja. Takođe, kod motora sa turbinom je naročito važno kvalitetno podmazivanje osovine i ležajeva turbine.
Uzroci curenja ulja kod motora sa turbinom
Savremeni turbokompresori postaju sve manji i manji, i od njih se zahteva sve više stvari. Pored tog napretka u konstrukciji samih turbokompresora i poboljšanja materijala koji se koriste za izradu turbina, to ipak vodi ka povećanju broja potencijalnih problema koji se mogu javiti kod turbokompresora.
Turbina je praktično dodatak motoru i on se podmazuje uljem iz istog sistema iz kojeg se podmazuje i motor. Na njegovu osovinu se crevom ili metalnom cevčicom dovodi određena količina ulja koja je potrebna za njegovo podmazivanje i hlađenje. S obzirom da se osovina turbopunjača često okreće i na više od 350.000 obrtaja u minutu i to na temperaturama od 900 do čak 1000 stepeni, ovakakav rad zahteva pravilno i nesmetano podmazivanje.
Međutim, pošto turbokompresor proizvodi izuzetno velike sile i pritisak, vrlo često se dešava da uljna dovodna i odvodna creva popuste. Tada prostor oko turbine postaje vlažan od ulja, ili, u gorem slučaju, ulje dospe i ispod automobila, što je već svojstveno većem curenju ulja iz turbine, ali i većem problemu. Ipak, ni u ovom slučaju nema mesta za paniku, jer se problem možda može rešiti i bez odlaska kod automehaničara ili u ovlašćeni servis.
Creva koja dovode i odvode ulje sa tela turbine su obično spojena podešavajućim metalnim prstenima i vrlo često upravo tu leži problem, tako da je to prvi deo koji se mora proveriti. Nekada će samo zamena podešavajućeg metalnog prstena rešiti problem. Takođe, problem može biti i u samim dovodnim ili odvodnim crevima. S obzirom da creva stare, vrlo je moguće da postanu previše porozna, ili da čak napuknu, ali tada zamenu možete uraditi sami, a čak i da automobil odvezete u ovlašćeni servis, cena zamene creva će biti sasvim prihvatljiva. Međutim, ukoliko ulje počne da curi između zaptivaka motora i kućišta turbine, to može biti znak dotrajalosti turbine i njenih ležajeva, a tada je obično jedino rešenje zamena ili reparacija turbine.
Potencijalno veliki problem
Kao što možemo zaključiti, curenje ulja iz turbine i ne mora predstavljati krupan problem, ali mu se svakako mora posvetiti pažnja. Neke stvari svaki vozač može proveriti ili uraditi sam, ali je za složenije zahvate najbolje rešenje odlazak u ovlašćen servis, jer su kvalitet, provera nivoa ulja i pravovremena zamena motornog ulja od presudne važnosti za dugovečnost motora i turbine.
Uvek treba imati na umu da je turbina deo motora koji je najosetljiviji na izostanak podmazivanja, i već nakon 3 do 5 sekundi rada bez podmazivanja javljaju se oštećenja. U 95% slučajeva kvarove na turbokompresorima prouzrokuju sledeći faktori: nedostatak ulja, nekvalitetno ili prljavo ulje ili ulazak stranog tela, po čemu se može zaključiti koliko je važna uloga ulja u radu turbine i motora.