fbpx
 

Zašto dolazi do curenja ulja iz turbine

15. septembar 2018.od Turbo Servis Božec0

Ako malo bolje pogledamo, na svakom većem parkingu se mogu primetiti masne crne naslage koje su nastale curenjem ulja iz parkiranih automobila. Curenje ulja iz turbine svakako nije retka pojava, i uglavnom se dešava na vozilima koja iza sebe imaju po nekoliko desetina hiljada pređenih kilometara. S obzirom da je motorno ulje presudno za pravilan i dugovečan rad motora, uvek treba voditi računa da u svakom trenutku postoji dovoljna količina mazivnog sredstva.

Curenje ulja može biti prava noćna mora, ali i sasvim bezazlen problem. Masni tragovi ulja ispod automobila mogu se mogu pojaviti neposredno nakon promene ulja u servisu, a često je uzrok uzrok tome neoprezni mehaničar koji je bez adekvatnog levka dosipao ulje u otvor na poklopcu ventila. Dakle, nije svaka pojava ulja razlog za paniku. Iako uvek izgleda kao veliki problem, u većini slučajeva crni trag ulja na motoru ili ispod motora je vrlo lako otkloniti, dok, naravno, pod nekim okolnostima, nemarnost i zanemarivanje ovih simptoma može pogoršati problem, pa čak i uništiti motor.

Uloga motornog ulja

Motorno ulje, kao i svako drugo mazivo, služi kao sredstvo koje se nalazi između dve površine kinetičkog para koje se kreću jedna u odnosu na drugu. Zadatak motornog ulja je da spreči direktni dodir tih međusobno uparenih površina i da na taj način smanji trenje i njihovo trošenje. Takođe, uljem se može hladiti, sprečavati korozija, a može se smanjiti i buka ležajeva.

Motor svakog automobila opremljen je sistemom podmazivanja koji je pod pritiskom, sa kružnim tokom ulja. Njega pokreće zupčasta pumpa koja je smeštena u koritu motora, tj. karteru. Motorno ulje zatim prolazi kroz filter, gde mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci sagorevanja. Takođe, kod motora sa turbinom je naročito važno kvalitetno podmazivanje osovine i ležajeva turbine.

Uzroci curenja ulja kod motora sa turbinom

Savremeni turbokompresori postaju sve manji i manji, i od njih se zahteva sve više stvari. Pored tog napretka u konstrukciji samih turbokompresora i poboljšanja materijala koji se koriste za izradu turbina, to ipak vodi ka povećanju broja potencijalnih problema koji se mogu javiti kod turbokompresora.

Turbina je praktično dodatak motoru i on se podmazuje uljem iz istog sistema iz kojeg se podmazuje i motor. Na njegovu osovinu se crevom ili metalnom cevčicom dovodi određena količina ulja koja je potrebna za njegovo podmazivanje i hlađenje. S obzirom da se osovina turbopunjača često okreće i na više od 350.000 obrtaja u minutu i to na temperaturama od 900 do čak 1000 stepeni, ovakakav rad zahteva pravilno i nesmetano podmazivanje.

Međutim, pošto turbokompresor proizvodi izuzetno velike sile i pritisak, vrlo često se dešava da uljna dovodna i odvodna creva popuste. Tada prostor oko turbine postaje vlažan od ulja, ili, u gorem slučaju, ulje dospe i ispod automobila, što je već svojstveno većem curenju ulja iz turbine, ali i većem problemu. Ipak, ni u ovom slučaju nema mesta za paniku, jer se problem možda može rešiti i bez odlaska kod automehaničara ili u ovlašćeni servis.

Creva koja dovode i odvode ulje sa tela turbine su obično spojena podešavajućim metalnim prstenima i vrlo često upravo tu leži problem, tako da je to prvi deo koji se mora proveriti. Nekada će samo zamena podešavajućeg metalnog prstena rešiti problem. Takođe, problem može biti i u samim dovodnim ili odvodnim crevima. S obzirom da creva stare, vrlo je moguće da postanu previše porozna, ili da čak napuknu, ali tada zamenu možete uraditi sami, a čak i da  automobil odvezete u ovlašćeni servis, cena zamene creva će biti sasvim prihvatljiva. Međutim, ukoliko ulje počne da curi između zaptivaka motora i kućišta turbine, to može biti znak dotrajalosti turbine i njenih ležajeva, a tada je obično jedino rešenje zamena ili reparacija turbine.

Potencijalno veliki problem

Kao što možemo zaključiti, curenje ulja iz turbine i ne mora predstavljati krupan problem, ali mu se svakako mora posvetiti pažnja. Neke stvari svaki vozač može proveriti ili uraditi sam, ali je za složenije zahvate najbolje rešenje odlazak u ovlašćen servis, jer su kvalitet, provera nivoa ulja i pravovremena zamena motornog ulja od presudne važnosti za dugovečnost motora i turbine.

Uvek treba imati na umu da je turbina deo motora koji je najosetljiviji na izostanak podmazivanja, i već nakon 3 do 5 sekundi rada bez podmazivanja javljaju se oštećenja. U 95% slučajeva kvarove na turbokompresorima prouzrokuju sledeći faktori: nedostatak ulja, nekvalitetno ili prljavo ulje ili ulazak stranog tela, po čemu se može zaključiti koliko je važna uloga ulja u radu turbine i motora.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *