fbpx
 

Kako znati da je turbina pri kraju

Poznata je činjenica da se vozila sa turbinom održavaju drugačije od vozila koja poseduju motore bez turbokompresora, tako da se uvek savetuje da obratite pažnju na rad svog vozila. Ako ste skoncentrisani, mnogo toga možete primetiti što vam može ukazati na potencijalne probleme. Turbokompresor će često davati znake upozorenja da je na izdisaju, i tada je vrlo bitno te znake uočiti i reagovati na vreme. Sa druge strane, ignorisanje ovih znakova, ili jednostavno nepoznavanje automobila, može rezultirati znatno većim oštećenjima turbokompresora i njegovih delova, što će, naravno, povećati i finansijske troškove.

Velika većina kvarova na turbini je izazvana problemima koji su nastali van turbine. Ukoliko je turbina neispravna, veoma je važno da se, pored zamene turbine, utvrdi i otkloni sam uzrok kvara kako se ugrađeni turbokompresor ne bi ponovo pokvario iz istog razloga.

Postoje brojni uzroci lošeg rada turbine i zato nije uvek lako uočiti i prepoznati svaki kvar, ali i nekoliko pokazatelja kako znati da je turbina pri kraju. Ukoliko primetite da curenje ulja na vašem vozilu, ili gubitak snage, neubičajenu buku motora ili pojačan dim – vrlo je verovatno da imate problem sa turbokompresorom. U ovom tekstu ćemo se osvrnuti na najčešće probleme koji se javljaju na turbokompresorima i pružiti nekoliko korisnih saveta kako biste te probleme mogli da prepoznate što pre.

Problemi pri ubrzavanju

S obzirom da je povećana snaga jedna od najvažnijih funkcija turbine, treba posebno obratiti pažnju na papučicu gasa. Od zakasnele reakcije pri delovanju izduvnih gasova na rotore turbine do problema sa samim rotorima turbokompresora, „lagovanje“ odnosno lenjo ubrzavanje bi trebalo da bude jedan od indikatora tih problema. Ako se ne reaguje na vreme, ovi problemi će se pogoršavati i sporo ubrzanje bi uskoro moglo da se pretvori u skoro nikakvo ubrzanje, i zato je izuzetno važno da, čim primetite da vaš auto ne „vuče“ dobro, reagujete na vreme i odmah utvrdite stepen oštećenja turbine, a takvu preciznu dijagnostiku možete uraditi samo u turbo servisu.

Buka motora

Turbina koja otkazuje proizvodi glasan zvuk koji dolazi direktno iz motora i koji može podsećati na zviždanje ili škripanje, a ta buka obično postaje sve glasnija što se problem više pogoršava. Takođe, svaki neobični zvuk koji je praćen sličnim simptomima može značiti otkazivanje turbine. Ti specifični zvukovi koji dolaze iz motornog prostora su najverovatnije pokazatelj problema sa kompresorskim kolom ili osovinom u sklopu turbokompresora. U ovom slučaju, svakako će vam biti potreban turbo servis, da bi se utvrdio tačan uzrok koji dovodi do ovih problema i da bi se turbina remontovala.

Curenje ulja

Ako dolazi do curenja ulja na kompresorskoj strani, odnosno, ako se smanjuje nivo ulja u motoru treba posumnjati na gubitak ulja na turbokompresoru. Češći je problem na kompresorskoj strani, što se može prepoznati po uljnim mrljama na kućištu ili dovodu ulja. Mogući uzroci ove vrste kvarova mogu biti curenje ili začepljenost odvoda ulja turbokompresora, začepljenje otvora za uljne pare, zaprljan interkuler, istrošenje ležaja turbokompresora i sl.

Pojačan dim iz auspuha

Ukoliko primetite pojačanu emisiju dima iz auspuha, to je jasan znak da je došlo do kvara na turbokompresoru i da nemate vremena za gubljenje, već da bi odmah trebalo da zakažete turbo servis. Bilo da je u pitanju beli, crni ili plavi dim, svaki od njih predstavlja upozorenje da su neki delovi turbokompresora počeli da otkazuju, tako da je od izuzetne važnosti što pre uraditi demontažu turbine i dijagnostikom utvrditi uzrok.

Beli dim se uglavnom javlja kada ulje procuri kroz karike na turbinskom delu turbokompresora i pošto je došlo do izduvnog sistema, tu je počelo da gori. Međutim, kada je problem u karikama na kompresorskom delu turbokompresora, onda ulje procuri ka motoru i tada se javlja plavi dim. Na kraju, crni dim se pojavljuje kada postoji višak goriva, usled smanjenja protoka vazduha u turbokompresoru, što je znak da je došlo do oštećenja turbinskog kola.

Prevencija je najbolji vid uštede i bezbednosti

Ukoliko na vašem automobilu primetite bilo koji od simptoma koje smo naveli u ovom tekstu, uvek imajte na umu da je od presudne važnosti da reagujete što ranije kako biste otklonili problem. Oštećena turbina u toku vožnje može izazvati prekid snage motora što je vrlo nebezbedno za sve učesnike u saobraćaju. Kvar na nekim delovima turbine može biti pokazatelj problema i na drugim delovima motora, i zato je apsolutno neophodno što pre utvditi uzrok problema i otkloniti ga kako bi se izbegle ozbiljnije posledice.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *